Sabtu, 28 Januari 2017

Aurat bagi muslimah bersaiz besar

http://muftiwp.gov.my/ | .
AL-KAFI #515: AURAT BAGI MUSLIMAH BERSAIZ BESAR
Ditulis oleh Mohamad Razif Mohamad Fuad
Diterbitkan: 24 Januari 2017

Soalan: Saya ada saudara perempuan yang berbadan besar. Beliau sudah berusaha menutup auratnya dengan baik cuma tetap nampak sedikit bentuk dadanya. Apakah hukumnya?

Jawapan:

Aurat wanita muslimah disepakati oleh ulama Syafi’iyah adalah seluruh badan kecuali wajah dan kedua tapak tangan.al[1] Aurat bagi wanita merdeka adalah selain wajah dan dua tapak tangan, zahirnya dan batinnya sehingga dua pergelangan tangannya, berdasarkan firman Allah SWT:

وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ منها

Maksudnya: “Dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka, kecuali yang biasa nampak dari padanya.”[2] (Surah al-Nisa’: 31)

Berkenaan dengan wanita berpakaian ketat, para ulama’ menghukumkan pakaian yang menampakkan bentuk tubuh sebagai makruh kepada wanita manakala bagi lelaki adalah khilaf al-aula (menyalahi keutamaan).

Syeikh al-Islam Zakaria al-Ansari menyebutkan:
 “Tidak memadai bagi menutup aurat pakaian dengan menampakkan warna kulit. Iaitu orang dapat melihat warna disebalik pakaian tersebut seperti pakaian koyak yang tidak menghalang daripada dilihat warna kulit. Ini kerana, tujuan sebenar menutup aurat tidak akan berlaku tanpa menutup perkara tersebut. Tidak mengapa setelah pakaian tersebut menutup warna kulit, jika nampak bentuk badan sekalipun tetapi makruh hukumnya bagi wanita dan menyalahi keutamaan bagi lelaki. Perkara ini disebut oleh Imam al-Mawardi dan selainnya”[3]

Perkara ini juga ditegaskan oleh ulama Syafi’iyah lain seperti:

Imam al-Ruyani dalam kitabnya al-Bahr al-Mazhab hlm. 122.
Imam Syamsuddin al-Ramli dalam Nihayah al-Muhtaj, 2/6.
Imam Ibn Hajar al-Haitami dalam Minhaj al-Qawim 1/ 186.
Imam al-Dimyathi dalam Hasyiah I’anah al-Thalibin, 1/113.

Islam adalah agama yang penuh dengan kerahmatan dan kemudahan kepada penganutnya. Berhubung masalah perempuan yang berbadan besar seperti soalan di atas, ia dimaafkan kerana fizikalnya sedemikian yang menyebabkan agak sukar baginya untuk menutup bentuk tubuhnya pada bahagian berkenaan. Dalam masa yang sama, beliau sudah sedaya upaya berusaha menutup auratnya. Moga beliau terus istiqamah dengan penampilannya yang menutup aurat.

Adapun perempuan yang sengaja berpakaian ketat dan menampakkan bentuk tubuh, ia tetap membawa kepada fitnah dan dosa sebagaimana hadis riwayat Muslim no. 2128. Sabda Nabi SAW:

صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا: قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُوْنَ بِهَا النَّاسَ، وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيْلَاتٌ مَائِلَاتٌ، رُؤُوْسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ، لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيْحَهَا، وَإِنَّ رِيْحَهَا لَيُوْجَدُ مِنْ مَسِيْرَةِ كَذَا وَكَذَا

Maksudnya: "Ada dua golongan penghuni Neraka, yang belum pernah aku lihat, iaitu suatu kaum yang memegang cambuk seperti ekor sapi. Mereka memukul manusia dengannya. Dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi telanjang. Mereka berjalan lenggang lenggok menggoyangkan (bahu dan punggungnya) dan rambutnya seperti bonggol unta yang condong. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium bauan syurga. Padahal sesungguhnya bauan syurga itu dapat dicium sejauh perjalanan sekian dan sekian.’”

Akhukum fillah,
Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan

[1] Al Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 3/122. Minhaj al-Thalibin, 1/188.
[2] Tuhfah al-Muhtaj, 3/ 167.
[3] Asna al-Mathalib, 1/176.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

RAKAN NIAGA TELEKUNGMUSLEEMA