Rabu, 16 Januari 2019

TIPS PILIH PAKEJ TRAVEL UMRAH

TIPS PILIH PAKEJ TRAVE UMRAH.

Bila Kak Hajjah upload gambar-gambar masa umrah baru-baru ini, ramai kawan-kawan yang bertanya pergi dengan pakej mana.

Pendapat sayalah sama ada travel yang dah lama ataupun travel agent yang baru. Dua-dua ada juga kekurangannya. Cuma bagaimana mereka response kepada masalah yang timbul itu. Cekap atau tidak?

Lagi satu ini penting sangat komunikasi dua hala sangatlah penting, sekiranya ada masalah cepat-cepatlah minta maaf pada tetamu anda. Mungkin ada boleh gantikan kekurangan itu dengan memberi token kepada tetamu anda itu.

Apa yang anda perlu buat terutamanya jika anda adalah kali pertama menjadi tetamu Allah swt.

1. Pilih travel tengok pengalaman nya. Sebab Agent Yang otai pun Boleh buat Silap. Anda cari 3 - 4 quotation buat perbandingan ya. Jaraknya, harga biliknya dan servis mereka. Ini anda rajin-rajin tanya dengan kawan-kawan yang pernah follow dia orang.

2. Register tak dengan Kementerian Pelancongan

3. Kalau anda bukan lah sweet 17, jarak Hotel ke Masjid kena ambik kira. Jarak lebih 300mtr tu kira jauh gak. Terutama kalau Ada yang naik wheel chair. Saya dan jemaah tinggal di Hotel Jawad Al Taf kira-kira 300 meteri di sebelah Ajyad.  Agak berbukit menurun dan mendakilah setiap kali nak pergi Masjid.

Di Ajyad ada jemaah dari Juara Travel, Andalusia dan Tabung Haji so sepanjang tu boleh tengoklah ramai jemaah Malaysia kita kenal dari bag sandang yand dipakai. Kat sini yang ambil package ekonomi. Pakej mahal mereka tinggal dalam jarak 50mtr - 100 mtr dari Masjidil  Haram.

4. Hotel tu pun kena tengok jugak Hotel kecik lif dia pun kecik. Orang ramai ambik masa nak Turun naik. Nak pergi makan pun jenuh tunggu. Hotel yang dekat seperti Hilton, Safwah tower tu hanya 50 meter sahaja dari Masjidil Haram, bayarannya juga lebih. Tetapi jika anda pergi masa bukan peak musim anda mungkin dapat tinggal disana dengan bajet yang lebih rendah.



5. Makan termasuk atau tidak dalam pakej tersebut. Ada travel yang tidak masukkan makan pagi. Jadi anda kena cari sendiri. Atau tiada makanan disediakan maka pandai-pandailah cari makanan sendiri. Banyak dijual mungkin selera tak kena itu sahaja.

6. Pilih direct flight Makkah and Madinah. Pakej Transit selalu Murah sikit tapi penat sebab smpai lebih 10 jam penerbangan.

7. Berhati-hati dengan 'sponsor' ramai jemaah yang terkandas tu sebab mereka diberitahu bahawa ada individu tertentu yang menaja sebahagian daripada perbelanjaan mereka. Lalu mereka tak sampai ke tanah suci ataupun terkandas di sana. Sedihkan. 

Sudahlah komunikasi itu satu masalah utama.

8. Di Madinah bentuk mukabumi tu landai so kalau jauh pun mungkin dalam 200 - 300 mtr dua blok di belakang Masjid agak mudah untuk anda bergerak kemana-mana pun. Kalau anda ambil pakej premium memang anda duduk berhadapan dengan Masjid seperti Concorde Hotel, Taibah Hotel, Hilton Madinah, Movenpick dan lain-lain lagi.

Hotel-Hotel di Madinah

#umrahsyukur2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

RAKAN NIAGA TELEKUNGMUSLEEMA