Ahad, 25 September 2016

PERNAH TAK DENGAR PASAL DIY UMRAH

Saya come accross ada orang yang pergi umrah secara backpackers mereka tak follow pun travel agent. Saya nak tanyalah kalau anda berani ker nak backpackers pergi umrah dengan you don't know speaking ARABIC dibuatnya pulak dia pun tak tahu bahasa LONDON macamana lah agaknya ya.

Saya jenguk dua buah buka mengenai backpackers umrah, saya ambil summary sahaja agak menarik jugak ya.  InsyaAllah nanti kita beli pulak buka UMRAH nie. Who knows orang lain bayar RM6,000 ker RM8,000 kita cuma pergi dengan kos 50% jimat ya. Saya share petikannya jika anda nak tahu lebih lanjut rajin-rajinlah shopping buka dia orang nie ya. Supportlah sikit takkan semuanya nak free kak long oii.

KITA PINJAM GAMBOR ORANG INDONESIA JER
Pengalaman penulis Zuera Abdul Ghani 
"Rindu bertamu..nekad untuk merungkai rindu berada di Baitullah dan Bumi Haramain kurang setahun selepas umrah ziarah kali pertama, dengan izin Allah penulis berada disini lagi. Tabarakallah.

Kali ini pergi menunaikan umrah secara DIY tanpa menggunakan agensi pelancongan,berserah dan bertawakaal hanya padaNYA.

Hebatkan penulis selama 14 hari dan tip-tip menunaikan umrah secara secara sendiri dari tempahan tiket penerbangan, hotel, visa dan pengangkutan.  Hanya dengan kos RM2,000+++

Buku AMLI GHazali ini pula lebih memperincikan setiap destinasi yang mereka lalui. Kena bacalah ya kalau nak tau lagi.

Anda boleh baca buku ini juga
- UMRAH BACKPACKER

Actuallya ada pro and kontranya pergi umrah sendiri berbanding dengan pergi dengan travel agent.

1. Dari segi kos -

Umrah sendiri ni sudah tentunya murah. Umrah ikut travel agent kos lebih tinggi sebab you kena bayar kos pengurusan dia orang.  Kita bayar wang yang ditetapkan A to Z mereka uruskan, visa, hotel, pengangkutan, lawatan dan kebajikan you tu semuanya service yang kita kena perlu bayar.

2. Risiko

Umrah sendiri you kena uruskan - sekiranya ada masalah kat entry point imigresen ker atau kalau you pilih untuk pergi dengan pengangkutan darat kena tempuh beberapa buah negara tu..Memang thrill tapi hight risk. Kalau Umrah agent yang uruskan berkumpul kat KLIA beramai-ramai terbang dengan mutawiff sekali segala-galanya taken care kata orang ENGLAND.

3. Masa

Pergi sendiri lebih fleksible you nak pergi ikut miqat mana dulu, pilihlah nak turun Madinah dulu ker nak turun Jeddah dulu ker up to you.  Lawatan ke tempat-tempat bersejarah find your own teksi or van semuanya beres ya. Kalau perempuan baiknya ditemani oleh pengiring lelaki lah nak naik public transport atau kereta sewa nie. Pastikan anda pergi dengan grup ya.

Kalau ikut package kena follow lah aturcara mereka kalau di Madinah kita duduk sana untuk 40 waktu solat, lawatan ker Masjid Qubha', Bukit Uhud semuanya follow agenda agent UMRAH kita. Bottom line selama 14 hari sahaja kita boleh tinggal kat sanaya.

Saya yakin pergi UMRAH DIY ni sangat thrill walaupun mencabar tetapi saya yakin niat kita nak buat UMRAH beribadah kepada Allah swt. Bersusah payah datang dari jauh tentunya Allah swt merahmati setiap langkah.

Mudahan akak ada rezeki nak pergi umrah DIY suatu hari nanti bolehlah ajak anak-anak sedara akak yang sado dan macho tu pergi jadi ana punya body guardlah.

Boleh baca link blog dr wa nie ~ http://drwanzsecret.blogspot.my/2015/08/travelog-umrah-backpackers-style-dec.html. akak tak habis baca lagi kita simpan dulu link dia mesti menarik ni.

# agent pakaian haji dan umrah pakej jimat anda - untuk persediaan keperluan pun boleh dijimatkan ya. boleh check juga website kami telekungmusleema.com..whatsapp 019-2883235

3 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum wbt.

    Berminat untuk belajar selok belok Umrah DIY ?

    Dapatkan E-Book percuma Umrah DIY di link berikut

    https://www.scribd.com/document/339786722/eBook-Umrah-DIY-by-Ibnu-Arabi#

    Sertai Komuniti Umrah DIY untuk bimbingan secara percuma

    telegram.me/notaumrahdiy
    telegram.me/komunitiumrahdiy

    www.umrahdiy.com.my

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum wbt.

    Berminat untuk belajar selok belok Umrah DIY ?

    Dapatkan E-Book percuma Umrah DIY di link berikut

    https://www.scribd.com/document/339786722/eBook-Umrah-DIY-by-Ibnu-Arabi#

    Sertai Komuniti Umrah DIY untuk bimbingan secara percuma

    telegram.me/notaumrahdiy
    telegram.me/komunitiumrahdiy

    www.umrahdiy.com.my

    BalasPadam

RAKAN NIAGA TELEKUNGMUSLEEMA